NotebookLM, AI jako globální téma, digitální soulmate. I toto zaznívalo na společném setkání expertů na umělou inteligenci, odborníků na globální vzdělávání a zástupců Fairtradových škol. Na semináři jsme diskutovali využívání AI a dalších technologií ve vzdělávacím procesu, ale také sdíleli konkrétní tipy na aplikace nebo nástroje.
V první části setkání v pražském Skautském institutu představili tři experti své konkrétní tipy na využívání AI, v druhé části následoval skupinový dialog a sdílení nápadů u tematických stolků.
Expertní vstupy
Eva Nečasová (AI dětem): Umělou inteligenci lze využívat i pro bezpečnější otevírání náročnějších nebo citlivějších témat. V organizaci AI dětem k tématu AI a Wellbeing vytvořili tři metodiky, které řeší naši digitální stopu, vztahy s chatboty nebo kyberšikanu. Díky metodice Kdo je Sára? se děti snaží rekonstruovat celý minulý rok života fiktivního děvčete, rozvíjí při tom dovednosti spojené s vyhledáváním a analýzou informací, ale rovněž se naučí porozumět pojmu digitální stopa a významu bezpečného chování v online prostředí. K vytvoření jejího života využili nástroj Claude (pro napsání scénáře, příběhu, popsání povahových rysů), vizuál i většinu fotek také generovala AI. Potřebujeme více mluvit o proměně sociálních interakcí a vztazích s chatboty – k tomu vznikla metodika Digitální blízkost, jejíž součástí jsou i webovky pro fiktivní aplikaci SoulVerse. Chatboti mohou poskytovat emocionální podporu, jsou dostupní 24/7, nehodnotí, pamatuje si konverzace… je v pohodě s nimi chatovat, ale neměli by nahrazovat reálné vztahy s lidmi. Třetí metodikou je Fake Nudes, která řeší téma realisticky vypadajících syntetických obrázků nahých těl, žáci v aktivitě prožijí pocity aktérů fiktivního příběhu. Pro simulaci WhatsApp rozhraní do této metodiky použili nástroj Lovable, který umí vytvářet aplikace nebo webové stránky.
Martin Richter (Aignos): ChatGPT dokáže být empatičtější než člověk, dokáže dávat dobrou zpětnou vazbu. Jazykové modely jsou skvělé na vedení argumentačních dialogů, trénink komunikace, dokáží snižovat konspirační přesvědčení. AI nám dokáže pomoci představit si budoucnost (např. pomocí obrázků z Gemini) a pak o ní můžeme v rámci výuky kriticky přemýšlet – třeba i v globálních tématech jako je klima nebo nerovnosti. Vytvořené vzdělávací simulace dokáží zvyšovat kompetence (např. ChatGPT může být mentorem, partnerem pro role-play simulace, interaktivním trenažérem pro jinak těžko dostupné situace: třeba interview s politikem nebo simulátor hádek Challenge the debateer). Takové simulace jsou navrženy na základě Bloomovy taxonomie a vzdělávacích cílů, mohou pomoci bojovat s informačním chaosem, kdy vlivem generativní AI lidé ztrácí orientaci v tom, čemu a proč věřit. Mentální odolnost můžeme posilovat pomocí kladení otázek a Sokratovskému dialogu. Mezi tipy Martina patří poznávání síly základních modelů (ChatGPT, Gemini, Claude) a využívání NotebookLM.
Daria Hvížďalová: Umělá inteligence může být stejně důležitá jako průmyslová revoluce, přeceňujeme krátkodobé dopady a podceňujeme dlouhodobý dopad. První výzkumy této technologie vznikly na půdě Googlu, ale jedničkou mezi jazykovými modely je nyní OpenAI díky získaným investicím. Je to soukromá společnost, ta sama rozhoduje a nastavuje tento komplexní systém – pokud ho chcete využívat a stavět na něm, musíte převzít i jejich narativy (americká interpretace demokracie). Oproti ChatGPT od OpenAI je Gemini od Google přesnější, bezpečněji se dá používat pro vzdělávání: např. interaktivní nástroje Google for Education nebo přímo v Gemini dostupné modely Learning couch nebo Storybook (najdete je v levém menu mezi Roboti Gem). V těchto módech nenabízí přímo odpovědi, ale nastaví vzdělávací cestu tak, abychom to mohli objevovat sami. Pro poznávání nových informací je fantastický nástroj NotebookLM, kam sami nahráváme vybrané relevantní zdroje (PDF, YouTube, Word) a díky tomu jsou výsledky přesnější, využít lze i shrnutí formou podcastu, kde o tématu srozumitelně diskutují v češtině dva “lidé”. Zajímavý nástroj je také Explainpaper, který náročnou výzkumnou zprávu dokáže vysvětlit jednodušším jazykem. Pro vytváření vizualizací do různých prezentací nebo pracovních listů stojí za zmínku nástroj Napkin, který na základě textového popisu navrhne editovatelné ikonky, infografiky nebo diagramy. Původně česká platforma Make umožňuje jednoduše automatizovat i komplikované pracovní postupy i bez umění programovat.




Tematické stolky:
- Řešení rizik a výzev: Rizikem využívání ve výuce je i to, že nástroje AI mohou sice nabízet rychlá a jednoduchá řešení, ale může nám chybět myšlenkový postup, jak k tomu řešení dojdeme. Musíme se naučit poznávat samotné principy, rozkládat komplexní problémy na dílčí. Pedagog má být průvodcem pro využívání technologií, dobře odhadnout, na co je používat. Jako vzdělavatelé si můžeme na začátku školního roku společně s žáky sednout a nastavit pravidla využívání umělé inteligence v rámci výuky (co je možné využívat a co už ne). U environmentálních dopadů myslet i na to, že energetická náročnost není dána jen našim konkrétním využitím, ale hlavně předchozím náročným trénováním jazykových modelů, které spotřebovává násobně více energie. Také pro využívaný hardware je potřeba obrovské množství vzácných kovů, které se těží třeba v Demokratické republice Kongo, kde doly ovládají ozbrojené skupiny a prodejem kovů financují násilné aktivity. U etických otázek nastavuje Evropská unie pravidla, není zatím jasné, kdy musíme uvádět jako zdroj umělou inteligenci, zda je to nutné i pro brainstorming k tématu nebo třeba jazykovou korekturu.
- Využívané nástroje: Lze využívat od Microsoftu Copilot (ve školách často přístup přes Microsoft 365, lepší ochrana dat), od Google zejména Gemini (deep research, generátor obrázků nebo kvízů, nejvíce korektní ze všech) a NotebookLM. Od společnosti OpenAI aktuálně nejpoužívanější jazykový model ChatGPT (hlasový a vizuální model, omezený deep research), od Anthropic Claude (lepší na češtinu), Perplexity (kombinuje modely) – u všech těchto jazykových modelů je důležité umět dobře promptovat. Mezi výborné nástroje patří i Suno (vytváření písní a zvuků), Gamma (na prezentace) nebo Vizard (pro krátká videa a vkládání titulků). Při využívání všech těchto nástrojů je třeba myslet na své soukromí a rizika sdílení svých dat.
- Specifika pro globální vzdělávání: AI není jen nástrojem, ale i novým globálním tématem, především kvůli environmentálním a sociálním dopadům. Umělá inteligence nám může pomáhat v otevírání historických témat, pro která už nemáme dostupné zdroje. Například u tématu kolonizace se lze pomocí AI doptat Jamese Cooka, jak se cítil při výpravách, přiblížit si situaci otroka na bavlníkové plantáži nebo pohled majitele oděvní továrny v 19. století. Pomocí dobře napromptovaného asistenta v ChatGPT nebo nástroje NotebookLM se můžeme lépe přiblížit historickým momentům, situacím a pocitům lidí. U aktuálních témat je stále dobré vycházet z osobních svědectví a příběhů reálných lidí, sdílet jejich pespektivu. V dějepise můžeme lépe dávat historická fakta do kontextů, lze si nechat studenty vygenerovat obrázky architektonických stylů a následně u nich nechat skupinu hledat chyby: ukazujeme tím limity technologie a zároveň musí studenti tématu porozumět, aby dokázaly tyto chyby najít. Vhodné je, aby chatboti neposkytovali odpovědi, ale byli průvodcem v procesu přemýšlení. Vyplněný pracovní list není vzdělávacím cílem, to je až následná diskuse nebo jiná práce nad tématem. Umělá inteligence nám může pomáhat s personifikací výuky (v rámci přípravy – brainstorming vzdělávacího cíle, vyhodnocování – kritéria hodnocení, nebo zpětné vazby – nahrají se do systému a AI sleduje, vyhodnocuje a stanovuje vzdělávací cíle). Globální témata (klima, dětská práce, chudoba, nerovnosti) jsou často emočně silná a neměli bychom nezapomínat v závěru aktivity na reflexi, vypořádávat se s emocemi.

Ve Fairtrade Česko a Slovensko nejen komunikujeme s certifikovanými výrobci a podílíme se na propagaci Fairtrade, podporujeme také aktivní lidi v osvětě a vzdělávání o globálních souvislostech ve světě. Globální vzdělávání nás směřuje k přijetí zodpovědnosti za vytváření světa, kde mají všichni lidé možnost žít důstojný život. Společně s dalšími organizacemi se snažíme zpřístupňovat poznávání globálních souvislostí a vzájemných vztahů, svět vnímat i z perspektivy lidí v jiných částech planety. Včetně lidí, kteří pěstují plodiny, které sami využíváme: kávy, kakaa nebo banánů. Projděte si tipy v aktuálním přehledu TOP 10 globálního vzdělávání.
Tento seminář se konal v úterý 21. října 2025 ve Skautském institutu na Staroměstském náměstí a byl podpořen z prostředků České rozvojové agentury v rámci Zahraniční rozvojové spolupráce ČR.